V letošním školním roce jsme se s pedagogy a vedením školy rozhodli vyčlenit týden projektovému vyučování na téma „Slavné karlovarské rody“. Věnovali jsme mnoho času plánování a diskutování nad celkovým pojetím této formy práce s dětmi. Cílem bylo rozvíjet v co největší možné míře klíčové kompetence při naplnění stanovených výstupů.
Vzhledem k tomu, že jsme se do tak velkého projektu pustili poprvé, nemíchali jsme žáky napříč ročníky, ale pracovní skupinou se stala vždy kmenová třída. Třídní učitel společně s dalším pedagogem školy byli pro tento týden žákům průvodci. Sami žáci byli aktivními tvůrci. Mohli vybírat v rámci zadaného tématu z těchto slavných karlovarských rodů: Bayerovi, Becherovi, Knollovi, Mattoniovi, Moserovi, Puppovi, Weberovi. Nástěnka s tématem, doporučeným časovým harmonogramem a možnostmi výstupů byla připravena již týden před zahájením samotného projektového týdne. Následovala samotná práce – plánování a rozdělení rolí, určení výstupu, sběr a zpracování informací. Toto vše bylo potřeba stihnout ve třech dnech. Čtvrtý den byl věnován prezentacím výstupů a zhodnocení průběhu projektového týdne. Této události byla přítomna Mgr. Dominika Kožešníková, ředitelka muzea Karlovy Vary. Paní ředitelka poskytovala žákům zpětnou vazbu a doplnila vždy velmi zajímavé historické i aktuální informace k prezentovanému tématu.
Třída 6. A vybrala pro svou práci téma rodu Moserových, žáci nás při závěrečné prezentaci provedli všemi činnostmi, kterým se věnovali. Zpracovali prezentaci, fiktivní rozhovor, připravili pracovní listy pro mladší žáky, vytvořili soubor fotografií současné nabídky firmy Moser a přidali soubor vlastních návrhů možných výrobků.
Třída 6.B zpracovala velmi originálně téma rodiny Bayerů a seznámila nás s historií i současností karlovarské oplatky. Vedle fiktivního rozhovoru s majitelem firmy a prezentace sehráli žáci úžasné scénky k tématu.
Třída 6.C se rozhodla pracovat v malých skupinách a představila nám velké množství výstupů. Vybrali si rod Puppů. Žáci této třídy vytvořili deskovou hru, prezentaci, video, myšlenkové mapy, komiks a únikovou hru. Třída do projektového dne výborně zapojila ukrajinské spolužáky.
7.A se pustila do nelehkého úkolu. Historii rodu Becherů zpracovala v prezentaci a to hned ve třech jazycích. V prezentaci zazněl hlas každého žáka třídy. Bohužel při projekci se nepodařilo spustit anglickou a ukrajinskou verzi, proto žáci zaimprovizovali a přečetli nám část verze v angličtině.
7.B připravila informace o členech rodu Weberů. Pro mnohé z nás byli velkou neznámou. Žáci natočili fiktivní rozhovor s Antonem Weberem, kterého profesionálně ztvárnil jeden z nich. Rozhovor začal v němčině, nicméně zkušené reportérky poprosily pana Webera, aby pro naše posluchače mluvil česky. Třída v rámci sběru informací připravila nádhernou květinovou vazbu a společně ji uložili na rodinnou hrobku Weberových.
Třída 7.C připravila prezentaci a reklamu na téma rodu Mattoniových. Dále nás provedla tématem v soutěži podobné A-Z kvízu. Otázky byly poměrně obtížné, soutěžící byli nicméně stateční a historii rodiny Mattoniů jsme si tak všichni zopakovali.
I žáci 8.A zpracovali stejné téma, rod Mattoni. Natočili vtipnou reklamu. Pro ni zhotovili mnoho nápaditých plakátů. Následně proběhla soutěž v rozpoznání příchutí minerálních vod Mattoni. Výherkyní soutěže se stala paní ředitelka Kožešníková, která si odnesla láhev minerální vody a umělecký diplom.
Třída 8.B si pro své bádání a práci vybrala život a práci Davida Bechera. Chtěli docílit toho, abychom jméno David Becher nespojovali se známým likérem, ale abychom si uvědomili, že David Becher byl především vynikajícím lázeňským lékařem. Žáci se v průběhu týdne věnovali měření teplot pramenů i sledování změn PH a velmi efektivně pracovali s časem. Celé téma bylo profesionálně zpracováno.
Třídu 8.C zaujala historie rodu Bayerů. Třída opět pracovala ve skupinách dle zaměření. Zpracovali dokument, vytvořili prezentaci, plakát s informacemi o Bayerových, pracovní list a sadu her pro žáky prvního stupně.
Třída 9.A nás formou herecké etudy přenesla do minulosti. V rozhovorech jednotlivých postav jsme se dozvěděli zajímavosti ze života rodiny Mattoni. Zároveň žáci zpracovali tělovýchovné video s názvem „Cvičení s Mattoni“.
Třída 9.B nás pozvala do Kavárny u Becherů, kde jednotliví členové rodu, které ztvárnili žáci třídy, promlouvali o svém životě. V kavárničce se podávala výborná káva a muffiny značky Becher. Historii jsme mohli zrekapitulovat díky připraveným nástěnkám.
Rod Becherů se objevil i v prezentaci třídy 9.C. Tentokrát nás žáci provedli historií formou prezentace, kterou moderátoři doplnili o zajímavosti ze života tohoto rodu, které jsme si mohli následně přečíst na nástěnkách. Pozornost posluchačů prověřili v krátkém kvízu.
Materiály vypracované žáky jsou k nahlédnutí ZDE.
FOTO Matěj Klíma, 7.A